Nobelovy ceny 2008

20.10.2008 20:00

Nositely Nobelovy ceny za chemie za rok 2008 se stali Američané Martin Chalfie, Roger Tsien a Japonec Osamu Šimomura za objev a výzkum tzv. světélkujícího proteinu, který lékařům pomáhá odhalovat těžké nemoci jako rakovinu či Alzheimerovu chorobu.

V roce 1962 Osamu Šimomura poprvé izoloval zelený fluorescenční protein (GFP – Green fluorescent) z těla medúzy Aequorea victoria a zjistil, že pod ultrafialovým světlem látka zeleně světélkuje.

V prohlášení výboru pro udělování Novelovy ceny se uvádí, že tento protein se stal jedním z nejdůležitějších nástrojů biovědy. Lékařům totiž pomáhá studovat procesy, které byly doposud neviditelné. Pod ultrafialovým světlem totiž tento protein z medúzy fluoreskuje ostrou zelenou barvou, čímž lékařům umožňuje vidět např. vývoj nervových buněk v mozku, bujení rakoviny, rozvoj Alzheimerovy nemoci či množení nebezpečných bakterií.

Profesorka mikrobiologie na VŠCHT v Praze Martina Macková uvádí, že objev GFP je významným počinem nejen v lékařství, ale i v genetickém inženýrství. Umožňuje totiž nemoci identifikovat a navíc také sledovat působení různých léčiv. Zelený fluorescenční protein významně pomáhá při studiu chování i léčby virálních infekcí, včetně viru HIV. Svou roli hraje i při konstrukci geneticky modifikovaných rostlin či bakterií.

Podíl laureátů Nobelovy ceny na výzkumu GFP:

• Osamu Šimomura jako první izoloval GFP (v roce 1962) a zjistil, která část je zodpovědná za světélkující vlastnosti.
  • Martin Chalfie přišel na možnost využití GFP jako svítící genetické značky při studiu biologických jevů v buňkách různých živých organismů.
  • Roger Tsien přispěl k dalšímu využití GFP, protože rozšířil spektrum, v němž protein světélkuje, o modrou, modrozelenou a žlutou barvu.

Perlička na konec: Rogera Tsiena přivedlo k chemii onemocnění astmatem, kvůli kterému nemohl příliš vycházet z domu, a proto se začal věnovat chemii a pokusům.